- Incoterms to międzynarodowe klauzule handlowe ustalone przez Międzynarodową Izbę Handlową, wyjaśniające warunki, zadania, koszty i ryzyka w transporcie towarów.
- Grupa C obejmuje terminy jak CFR, CIF i CPT, gdzie sprzedający ponosi koszty transportu, a ryzyko przechodzi na kupującego przy wysyłce.
- Grupa D zawiera terminy jak DAP, DPU i DDP, gdzie sprzedający jest odpowiedzialny za dostarczenie towaru do miejsca przeznaczenia.
- W grupie E (EXW) kupujący ponosi ryzyko i koszty transportu, a w grupie F (FCA, FAS, FOB) sprzedający odpowiada za eksport, a kupujący za transport.
Reguły Incoterms® są globalnym standardem określającym podział kosztów, obowiązków i ryzyka między sprzedawcą a kupującym w handlu międzynarodowym. Znajomość ich jest niezbędna aby ustalić kto odpowiada za transport, ubezpieczenie oraz formalności celne na różnych etapach dostawy towarów.
Incoterms® dzielą się na kilka grup. Reguły jak EXW, FCA, FAS i FOB nakładają minimalne obowiązki na sprzedawcę, przenosząc ryzyko na kupującego już na wczesnym etapie transakcji. Z kolei CFR, CIF, CPT i CIP oznaczają, że sprzedawca pokrywa koszta transportu, ale ryzyko przenosi się wcześniej. Reguły DAP, DPU i DDP wymagają od sprzedawcy pełnej odpowiedzialności aż do dostarczenia towaru do miejsca przeznaczenia. Każda z tych reguł ma swoje unikalne zastosowanie, co umożliwia elastyczne dostosowanie warunków handlowych do potrzeb obu stron.
EXW (Ex Works): Minimalna odpowiedzialność sprzedawcy
EXW to jedna z reguł Incoterms®, nakładająca minimalną odpowiedzialność na sprzedawcę. W tym modelu sprzedawca jest zobowiązany jedynie do dostarczenia towaru w określone miejsce, najczęściej blisko swojego magazynu. Cała odpowiedzialność, ryzyko i koszta związane z transportem są po stronie kupującego od momentu odbioru towaru. Kupujący organizuje transport, ubezpieczenie, oraz pokrywa wszelkie formalności celne.
FCA (Free Carrier): Elastyczność w wyborze miejsca dostawy
Zasada FCA umożliwia swobodę w doborze miejsca dostawy towaru, co ma istotne znaczenie dla stron kontraktu. Sprzedający ponosi odpowiedzialność za dostawę do wyznaczonego miejsca oraz załadunek na środek transportu wskazany przez kupującego, ryzyko uszkodzenia lub utraty towaru przechodzi na kupującego. Eksportowe formalności celne są obowiązkiem sprzedającego. Importer jest odpowiedzialny za import i ewentualne ubezpieczenie towaru. Koszta związane z transportem, po dostarczeniu towaru w ustalone miejsce, obciążają kupującego. FCA to reguła, która łączy prosty podział obowiązków z możliwością dostosowania miejsca dostawy potrzeb transakcji.
CPT (Carriage Paid To): Kiedy sprzedawca płaci za transport, a kupujący ponosi ryzyko
Reguła CPT z formuły Incoterms® określa, że koszta transportu towaru sprzedawca ponosi do wskazanego miejsca, a ryzyko przechodzi na kupującego w momencie przekazania towaru przewoźnikowi. Oznacza to, że sprzedawca organizuje i opłaca transport, a kupujący musi sam zadbać o ubezpieczenie towaru po jego załadunku. Sprzedawca zobowiązany jest do załatwienia wszelkich formalności eksportowych, podczas gdy kupujący przejmuje obowiązki celne i inne koszta związane z importem.
CIP (Carriage and Insurance Paid To): Dodatkowe zabezpieczenie dzięki ubezpieczeniu
Reguła Incoterms® CIP przenosi ryzyko na kupującego gdy przewoźnik otrzyma towar. Sprzedający odpowiada za organizację transportu oraz ubezpiecza ładunek na rzecz kupującego. Wartość ubezpieczenia musi wynosić co najmniej 110% wartości towaru. W ramach CIP, sprzedający pokrywa koszta transportu do wskazanego miejsca. Formalności celne należą do obowiązków sprzedającego. Kupujący odpowiada za towar od momentu przekazania go przewoźnikowi, ponosząc dalsze ryzyko i koszta.
DAP (Delivered at Place): Dostawa gotowa do odbioru, ryzyko przeniesione na miejsce docelowe
Reguła Incoterms® DAP ustala odpowiedzialność oraz obowiązki sprzedawcy i kupującego. Według DAP sprzedawca jest odpowiedzialny za organizację i opłacenie transportu do miejsca dostawy. W momencie, gdy towar dotrze na miejsce, ryzyko przechodzi na kupującego. Sprzedawca nie ma obowiązku ubezpieczenia towaru, ale może to zrobić na własny koszt. Formalności celne, jak odprawa eksportowa należą do sprzedającego. Za importowe procedury celne odpowiada kupujący. Wszystkie koszta związane z transportem, do momentu dostawy, pokrywa sprzedawca, jednak opłaty po dostarczeniu obciążają kupującego.
DPU (Delivered at Place Unloaded): Kompleksowa dostawa i rozładunek
Reguła DPU nakazuje sprzedawcy dostarczenie towaru w ustalone miejsce razem z pełnym rozładunkiem. W momencie rozładunku ryzyko i odpowiedzialność za towar przechodzi na kupującego. Sprzedawca pokrywa koszta transportu, ubezpieczenia oraz formalności celne w kraju wysyłki. Kupujący jest odpowiedzialny za formalności celne oraz koszta transportu w docelowym kraju. Reguła DPU jest jedną z najbardziej kompleksowych reguł. Wymaga od sprzedawcy pełnej logistyki dostawy.
DDP (Delivered Duty Paid): Sprzedawca bierze na siebie pełną odpowiedzialność za koszta i ryzyko
DDP to regułą która nakłada na sprzedawcę odpowiedzialność za koszta i ryzyko związane z dostarczeniem towaru do wyznaczonego miejsca. Sprzedawca pokrywa wszelkie koszta transportu, opłaty celne, podatki oraz ubezpieczenia. Dopełnia również wszelkie formalności celne. Oznacza to, że całe ryzyko związane z przewozem towaru spoczywa na sprzedawcy. Kupujący nie ponosi żadnych dodatkowych obowiązków ani kosztów. Dzięki czemu metoda DDP jest najbardziej korzystna dla odbiorcy.
FAS (Free Alongside Ship): Odpowiedzialność kończy się na nabrzeżu portowym
Reguła FAS definiuje odpowiedzialność sprzedawcy za dostarczenie towaru i jego formalności eksportowe aż do momentu umieszczenia go obok statku w określonym porcie załadunku. Wtedy ryzyko i koszta przechodzą na kupującego. Odpowiada on również za załadunek, ubezpieczenie i dalszy transport. Sprzedawca nie musi organizować ubezpieczenia, co odróżnia FAS od innych reguł.. Kupujący przejmuje pełną odpowiedzialność za formalności importowe, transport morski i ewentualne dodatkowe ubezpieczenia. Reguła ta jest często stosowana w handlu surowcami i towarami masowymi.
FOB (Free on Board): Ryzyko przeniesione po załadunku na statek
FOB to jedna z najczęściej stosowanych reguł Incoterms®. Określa odpowiedzialność i ryzyko związane z towarem które przechodzi na kupującego w momencie gdy towar zostanie załadowany na statek w porcie załadunku. Sprzedający jest zobowiązany do dostarczenia towaru na pokład statku, ponosząc koszta i ryzyko związane z transportem towaru. Po załadowaniu wszelkie dalsze koszta przechodzą na kupującego. Reguła FOB wymaga także od sprzedającego przygotowania niezbędnych dokumentów eksportowych oraz odprawy celnej towaru.
CFR (Cost and Freight): Koszta pokryte, ryzyko przeniesione na morzu
CFR to jedna z reguł Incoterms®. Definiuje obowiązki sprzedającego i kupującego w międzynarodowym handlu. Zgodnie z nią sprzedający pokrywa koszta transportu towaru do portu przeznaczenia, czyli załadunek, fracht morski i wszelkie formalności celne. Ryzyko przenosi się na kupującego w momencie załadunku na statek w porcie wyjściowym. Sprzedający nie ma obowiązku opłacania ubezpieczenia, co pozostaje po stronie kupującego. Reguła ta wymaga precyzyjnego zrozumienia odpowiedzialności i kosztów aby uniknąć nieporozumień.
CIF (Cost, Insurance, and Freight): Pełna ochrona towaru aż do portu przeznaczenia
CIF to kolejna z reguł Incoterms®. Zapewnia pełną ochronę towaru aż do portu przeznaczenia. Sprzedawca ponosi koszta transportu oraz ubezpieczenia, zabezpieczając ładunek na wypadek uszkodzeń lub zaginięcia podczas transportu. Ryzyko przechodzi na kupującego w momencie załadunku towaru na statek. Sprzedawca zobowiązany jest do opłacenia frachtu oraz dopełnienia formalności eksportowych, natomiast koszta związane z rozładunkiem i dalszym transportem ponosi kupujący.
Współpraca z Foodcom S.A.
Każdy z jedenastu wspomnianych Incoterms różni się od siebie i ma swoje specyficzne zastosowanie. Przemysł spożywczy stawia wysokie wymagania przechowywaniu towarów w idealnych warunkach, co sprawia że łańcuch dostaw może być wyzwaniem. Nasz zespół handlowców, wspierany przez doświadczonych specjalistów z działu logistyki starannie dobiera najbardziej odpowiednie metody transportu. W Foodcom zawsze dążymy do tego by współpraca z klientami odbywała się w jak najlepszych warunkach. Jesteśmy gotowi znaleźć rozwiązanie na każdy problem. Skontaktuj się z nami!