Clean Label, czyli wyzwanie dla producentów żywności w dobie zmieniających się trendów konsumenckich

Autor
Joanna Sikorska
17.03.2023
8 min czytania
Clean Label, czyli wyzwanie dla producentów żywności w dobie zmieniających się trendów konsumenckich
Esencja
Spis treści
  • Clean Label to trend spożywczy, dotyczący produktów o etykiecie jasno określającej skład i sposób produkcji.
  • Producenci żywności muszą dostosować swoje produkty do zmieniających się trendów konsumenckich.
  • Skrobie natywne, Witamina C i Żelatyna to niektóre z dodatków, które mogą pojawić się w składach produktów Clean Label.

Clean Label: definicja

Clean Label, inaczej Czysta Etykieta, to trend spożywczy, który dotyczy produktów o wyraźnie określonej etykiecie. Clean Label nie musi oznaczać tylko tego, że produkty mają prosty, krótki i naturalny skład, który jest łatwy do zrozumienia przez konsumentów. Nie są one także wolne od dodatków, ale naturalnego pochodzenia.

Oznaczenie 'Clean Label’ odnosi się nie tylko do samego składu produktu, ale także do sposobu produkcji i przetwarzania. Konsumenci poszukują produktów wytwarzanych w sposób naturalny i ekologiczny. Należy jednak podkreślić, że Clean Label jest tylko trendem, nie jest określony prawnie.

Produkty oznaczone Clean Label są odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie konsumentów na produkty naturalne. Chcesz dowiedzieć się więcej o zagadnieniu Clean Label? Zapoznaj się z naszym szczegółowym artykułem!

Clean Label jako wyzwanie dla producentów żywności

Zmieniające się trendy konsumenckie mają duży wpływ na kształtowanie rynku produktów spożywczych. Wzrasta liczba konsumentów, którzy zwracają uwagę na jakość, skład oraz wpływ produktów na zdrowie i środowisko. Konsumenci pragną mieć pełną kontrolę nad tym, co spożywają i poszukują zdrowych, naturalnych i bezpiecznych produktów.

Producenci żywności, aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na produkty Clean Label, mierzą się z wieloma wyzwaniami. Muszą dostosować swoje produkty do zmieniających się trendów konsumenckich, co często wymaga zmian w składzie i procesie produkcji. Jednocześnie muszą zachować konkurencyjność swoich produktów, co jest trudne w przypadku wytwarzania naturalnych produktów, których koszty produkcji są wyższe. Kolejną trudnością jest to, że w przypadku wielu produktów osiągnięcie tego celu przy jednoczesnym zachowaniu pożądanych właściwości zwykle wymaga większych nakładów finansowych na produkcję.

Jednym z głównych wyzwań dla producentów żywności jest również brak spójnego wzorca oczekiwań dotyczących produktów z etykietą Clean Label. Wśród konsumentów istnieje różnica w postrzeganiu szkodliwości pewnych składników – niektórzy uważają je za nieszkodliwe, podczas gdy inni wręcz przeciwnie.

Składniki dozwolone w produktach Clean Label

Składniki dozwolone w produktach Clean Label

W składzie produktów Clean Label mogą znaleźć się konserwanty czy zagęstniki. Są to dodatki funkcjonalne, które wpływają na: teksturę produktów, nadając im gładkość i jednolitość, na barwę i smak oraz na wydłużenie okresu przydatności do spożycia, ograniczając psucie się żywności i brązowienie świeżych owoców wystawionych na działanie powietrza. Mają wiele przydatnych funkcji i muszą pojawić się w składach wielu wyrobów spożywczych. Jednak w produktach Clean Label muszą być to surowce naturalnego pochodzenia albo być nieszkodliwe dla zdrowia. Poniżej przedstawiamy kilka przykładów dodatków do żywności, które mogą pojawić się w składach produktów Clean Label.

Skrobie natywne

Skrobie mają wiele właściwości, które są przydatne w przemyśle spożywczym. Są rozpuszczalne w gorącej wodzie i tworzą kleik. Są więc dodawane do produktów jako zagęszczacz, ale nie zmieniają smaku produktu. Do produkcji słodyczy, sosów, deserów czy produktów mlecznych stosowane są: Natywna Skrobia PszennaNatywna Skrobia Ziemniaczana lub Natywna Skrobia Kukurydziana.

Witamina C

Witamina C może funkcjonować również pod nazwą kwas askorbinowy. Mimo że posiada numer E (E300), to jest to jednak naturalny konserwant, nieszkodliwy dla zdrowia. Witamina C dodawana do produktów spożywczych jest często przeciwutleniaczem – dzięki spowolnieniu procesu utleniania, produkt zachowuje swój naturalny kolor i świeżość. Niskie pH kwasu askorbinowego może również pomóc w zapobieganiu rozwojowi drobnoustrojów, co pozwala na zachowanie świeżości produktu i zapobiega jego psuciu. Witamina C może być stosowana jako środek konserwujący w wielu produktach spożywczych, takich jak chleb, wędliny, dżemy, galaretki czy sosy.

Żelatyna

Żelatyna jest dodatkiem do żywności oznaczanym symbolem E441, ale jest naturalna i całkowicie bezpieczna dla zdrowia. Główne cechy żelatyny to jej lepkość oraz zdolność do tworzenia żelu. Używana jest także jako emulgator i środek zagęszczający. Można znaleźć ją w składzie galaretek owocowych i mięsnych, jogurtów, twarogów, deserów mlecznych i sosów. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o zastosowaniach żelatyny, koniecznie zapoznaj się z naszym artykułem!

Dlaczego warto wybrać Foodcom S.A.?

Nasz zespół Wsparcia Sprzedaży pomaga naszym Partnerom Handlowym w sprawnym i efektywnym przeprowadzeniu transakcji handlowych, aby zapewnić najwyższą jakość usług dla wszystkich naszych Partnerów Handlowych. Nasz zespół logistyczny zadba o transport, a dział finansowy będzie odpowiedzialny za wszystkie sprawy związane z finansową częścią transakcji.

Poznaj produkt „Natywna Skrobia Ziemniaczana”
Native Potato Starch
890 EUR
1.14%

Zapisz się do newslettera by dowiedzieć się więcej o naszych produktach