Zmiana dynamiki handlu kukurydzą w Indiach na skutek produkcji bioetanolu z tego ziarna

Autor
Foodcom Experts
05.09.2024
2 min czytania
Zmiana dynamiki handlu kukurydzą w Indiach na skutek produkcji bioetanolu z tego ziarna
Esencja
Spis treści
  • Indie z jednego z kluczowych światowych eksporterów kukurydzy w tym roku stały się znaczącym importerem.
  • Przyczyną jest zwiększony popyt na kukurydzę w celach produkcji bioetanolu.
  • Niedobór kukurydzy, zwłaszcza w branży drobiarskiej, poskutkował zwiększeniem cen tego ziarna.

Wzrost cen kukurydzy spowodowany zwiększonym zapotrzebowaniem w Indiach

Indie od lat były znaczącym eksporterem kukurydzy w Azji. Po raz pierwszy od dziesięcioleci nastąpiła zmiana tej dynamiki, zmieniając ten kraj w importera tego ziarna. Eksport z 2-4 mln ton ma zmniejszyć się do 450 tys., natomiast import wyniesie w tym roku aż 1 mln ton. Taka zmiana poskutkowała zakłóceniem łańcucha dostaw, podniesieniem cen kukurydzy w Indiach i problemami zwłaszcza w branży drobiarskiej, która wykorzystuje kukurydzę jako paszę. Producenci drobiu postulują, by rząd zniósł cło na import kukurydzy oraz zakaz dotyczący kukurydzy GMO, co pozwoliłoby na import np. z Ukrainy. Krajowa produkcja wynosząca 36 mln ton zaspokajała zapotrzebowanie tego kraju na kukurydzę, w szczególności przemysłu drobiarskiego, jednak nie wystarcza dla powiększającego się zapotrzebowania fabryk bioetanolu, które może wynosić 6-8 mln ton rocznie.

Przyczyną rosnących cen jest zwiększony popyt na bioetanol produkowany z kukurydzy, co ma związek z programem wprowadzania domieszek etanolu do benzyny. W styczniu nastąpiło zwiększenie ceny etanolu produkowanego z kukurydzy. Przyczyną była chęć rządu do odejścia od etanolu produkowanego z trzciny cukrowej z powodu suszy i w celu zapewnienia dostępności taniego cukru do celów spożywczych. Wzrost cen kukurydzy wzmocni światowe ceny, które są bliskie czteroletnich minimów. Kraje azjatyckie importujące wcześniej kukurydzę z Indii są teraz zmuszone do sięgania na rynki amerykańskie.

Coraz większe zapotrzebowanie na bioetanol z kukurydzy do produkcji paliw

Program wprowadzania domieszki etanolu do benzyny w Indiach rozpoczął się w 2020 roku. Celem było wprowadzenie początkowo paliw E5 i E10, które zawierają odpowiednio 5% i 10% bioetanolu, a następnie, w marcu 2026 roku, paliwa E20 zawierającego 20% bioetanolu. Benzyna E20 powinna być powszechnie dostępna do 2030 roku. Wprowadzenie bardziej ekologicznych paliw jest kluczowe nie tylko dla ochrony środowiska przez przejście na gospodarkę niskoemisyjną, ale także dla zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego Indii.

Hinduscy producenci bioetanolu stale zwiększają swoje zdolności produkcyjne, dzięki czemu możliwe było przekroczenie progu 15% zawartości etanolu w paliwie w maju bieżącego roku. By zaspokoić zapotrzebowanie na bioetanol i spełnić cel 20% zawartości etanolu w paliwie, konieczny będzie jednak zwiększony import kukurydzy do Indii. Po przejściu z etanolu produkowanego z trzciny cukrowej na pochodzący z kukurydzy, kolejnym krokiem będzie szukanie technologii produkcji etanolu z surowców niespożywczych.

Poznaj produkt „Kukurydza DDGS”
Corn DDGS