- Największy producent oliwy z oliwek w Hiszpanii wskazuje na potencjalne oszustwa związane z fałszowaniem składu produktów.
- Problemem może być niewystarczająca jakość inspekcji produktów w sektorze.
- Ceny oliwy z oliwek w Hiszpanii w ostatnich latach i pierwszym półroczu tego roku znacznie wzrosły ze względu na suszę i mniejsze zbiory.
- Przewiduje się znaczny spadek cen na przełomie roku.
Szef Dcoop wskazuje na oszustwa konkurencji
Antonio Luque, szef spółdzielni Dcoop – największego producenta oliwy z oliwek w Hiszpanii – oskarża konkurencyjne firmy o oszustwo. Miałoby ono polegać na dodawaniu do opisanej jako czystej oliwy z oliwek oleju słonecznikowego lub wytłoków, co ma na celu obniżenie kosztów produkcji i samego produktu. Luque wzywa prokuraturę do zbadania sprawy. Zwraca uwagę także na niewystarczająco jakość inspekcji firmy w sektorze, wskazując przy tym na konieczne działania organizacji takich, jak Asoliva i Anierac, które są stowarzyszeniami hiszpańskich producentów olejów. Według Luque oszustwa są tajemnicą poliszynela, która na rynku oliwy istnieje od kilkudziesięciu lat. Pomóc mogłoby wprowadzenie dla oliwy wymogów identyfikowalności, jak ma to miejsce we Włoszech.
Stan rynku oliwy z oliwek w Hiszpanii w 2024 r.
Hiszpania to kraj będący największym na świecie producentem oliwek, eksportującym je m.in. do USA. Kraj produkuje prawie połowę globalnej oliwy z oliwek, dwukrotnie więcej niż kolejny lider w tym sektorze – Włochy. Sprzedaż oliwy z oliwek znacznie spadła jednak w pierwszej połowie roku, co było spowodowane długimi okresami suszy wpływającymi na zmniejszenie zbiorów oliwek i wzrost ich cen. W rezultacie zdrożała także oliwa z oliwek, osiągając w ostatnich kilku latach rekordowe ceny. Według Luque, dało to bodziec do wzmożonych oszustw w sektorze.
Mimo wysokich cen oliwy z oliwek, eksperci przewidują, że ich koszt wkrótce spadnie. Widoczny spadek ma nastąpić od grudnia lub stycznia. Obecnie cena produktu w Hiszpanii obniżyła się o 2,5% w stosunku do roku ubiegłego, przy czym koszt produkcji spadł o 13%. Produkcja oliwy z oliwek wciąż jest jednak za niska, by nastąpiła wyraźna obniżka cen dla konsumentów. Ostateczna cena produktu będzie zależeć od wielkości ostatecznego zbioru, warunków pogodowych wpływających na zbiory w następnym sezonie oraz poziomu ponownego wzrostu konsumpcji oliwy z oliwek.