- PepsiCo i Fertiberia nawiązały współpracę w celu uruchomienia programu Impact Zero.
- Program ma na celu zminimalizowanie śladu węglowego przy uprawie ziemniaków i produkcji chipsów.
- W trakcie uprawy ziemniaków stosowane są nawozy produkowane przy użyciu zielonego wodoru.
- Pierwsza faza programu została zakończona sukcesem, minimalizując ślad węglowy o 15%.
Współpraca PepsiCo i Fertiberia celuje w zrównoważoną produkcję
Współpraca nawiązana przez firmy PepsiCo i Fertiberia to partnerstwo dwóch dużych przedsiębiorstw. PepsiCo to właściciel marek znanych na całym świecie: m.in. Pepsi, Lay’s, Cheetos czy Doritos. Fertiberia natomiast jest hiszpańskim producentem nawozów. Współpraca obu firm koncentruje się na uprawie ziemniaków służących do produkcji chipsów przy użyciu nawozów powstałych w procesach wykorzystujących zielony wodór. Dzięki temu produkcja chipsów eliminuje z procesu stosowanie gazu ziemnego, zastępując go odnawialnymi źródłami energii. Efektem jest zminimalizowanie emisji dwutlenku węgla. Współpraca przedsiębiorstw mająca na celu zrównoważoną produkcję świadczy o poważnym stosunku obu firm do tak ważnego aspektu, jak dekarbonizacja rolnictwa oraz ich zaangażowanie w dążenia do spełnienia Celów Zrównoważonego Rozwoju 2030 i zerowej emisji CO2 do 2040 roku.
Wyniki pierwszej fazy programu Impact Zero
Program Impact Zero został uruchomiony w zeszłym roku. Nowoczesne nawozy i technologie włączone do upraw ziemniaków spowodowały nie tylko ograniczenie emisji CO2, ale też większą skuteczność i wydajność nawożenia, co niesie za sobą lepsze odżywienie roślin i poprawę plonów. W pierwszej fazie programu uzyskano łącznie 9 tysięcy ton wysokiej jakości ziemniaków, które uprawiane były na około 200 hektarach pól w trzech rejonach Hiszpanii: Álava, La Rioja oraz Burgos. Dzięki stosowaniu zrównoważonych nawozów, emisja CO2 w trakcie uprawy została zmniejszona o 85 tysięcy kg ekwiwalentu CO2, co stanowi spadek dotychczasowego śladu węglowego o 15%. Z ziemniaków pozyskanych z upraw w zakładzie PepsiCo w Burgos wyprodukowano już 3 tysiące ton chipsów Lay’s i Ruffles, które trafiły na rynek hiszpański.