5 wiadomości z handlu międzynarodowego

Autor
Foodcom Experts
17.06.2021
7 min czytania
5 wiadomości z handlu międzynarodowego

W tym tygodniu przygotowaliśmy 5 najważniejszych historii z handlu międzynarodowego. Poruszymy takie tematy jak import kukurydzy GMO do Meksyku, nowe europejskie ograniczenia, zwiększony import mleka do Chin, globalny import żywności, a także nowe programy Wielkiej Brytanii. Życzymy miłego wykładu!

Zezwolenia na import kukurydzy GMO do Meksyku ponownie opóźnione

W grudniu 2020 r. rząd Meksyku ogłosił plan wycofania importu kukurydzy GMO i zakazu stosowania herbicydu glifosatu do 2024 roku. Inicjatywa ta jest częścią strategii ochrony rodzimej uprawy kukurydzy, meksykańskiego dziedzictwa gastronomicznego oraz zwiększenia bezpieczeństwa i niezależności żywnościowej. Mimo że zakaz importu wejdzie w życie w 2024 r., wydaje się, że rząd już opóźnia wydawanie zezwoleń na import kukurydzy GMO. Liderzy rolnictwa są sfrustrowani nowymi przepisami i deklarują walkę z zakazem, która może zakończyć się w Sądzie Najwyższym.

Nowe ograniczenia UE mogą zagrozić handlowi mleczarskiemu z USA

Komisja Europejska pracowała nad nowym zestawem przepisów dotyczących importu niektórych produktów mlecznych do UE i opublikowała wyniki tych prac w zeszłym roku. Nowe rozporządzenie wchodzi w życie w październiku 2021 r. i wprowadza bardziej rygorystyczne wymogi dotyczące importu nabiału, jaj, mięsa, owoców morza i żywności złożonej, takiej jak pizza, ciastka i wypieki. Stany Zjednoczone są głęboko zaniepokojone, że nowe przepisy mogą poważnie zagrozić eksportowi produktów mlecznych do UE. Przedstawiciele amerykańskiego przemysłu twierdzą, że dostawy produktów mleczarskich już teraz podlegają podwyższonym taryfom celnym i ograniczeniom w zakresie licencjonowania. Dalsze wymagania wprowadzone przez Komisję Europejską, takie jak zwiększone kontrole dotyczące pryszczycy i nowe systemy śledzenia dokumentacji, będą wywierać zbyt dużą presję na producentów.

Zwiększony eksport mleka z Australii i Nowej Zelandii ze względu na chiński popyt

W okresie od stycznia do kwietnia 2021 r. Australia wysłała łącznie 86 000 ton metrycznych mleka luzem i pakowanego – wzrost o 26,7% w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. W tym samym czasie Nowa Zelandia wyeksportowała 94 000 ton metrycznych tych samych produktów – wzrost o 25,4% w porównaniu do okresu styczeń-kwiecień 2020 roku. Zamówienia na produkty mleczne produkowane w Australii i Nowej Zelandii pochodziły głównie z Chin, które zwiększyły zakupy większości produktów mlecznych. W pierwszych czterech miesiącach 2021 r. kraj ten zwiększył dostawy masła z Australii o 703%, a OMP o 157% w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. W tym samym czasie Nowa Zelandia zwiększyła dostawy do Chin o 95,69% w przypadku sera i o 75,11% w przypadku izolatu białka serwatkowego. Eksperci przewidują jednak, że dostawy produktów mleczarskich do Chin spowolnią w drugiej połowie 2021 roku.

Światowy import żywności może wzrosnąć w tym roku o 12%

Niedawna publikacja FAO na temat perspektyw żywnościowych donosi, że globalny import produktów spożywczych i koszty ich wysyłki wyniosą 1,715 bln USD w 2021 r. – wzrost z 1,530 bln USD odnotowanych w 2020 r. W ubiegłym roku handel produktami rolnymi wzrósł, ponieważ konsumpcja żywności i rynek międzynarodowy pozostały odporne na pandemię. Wzrost cen uderzył głównie w biedniejsze kraje i te najbardziej uzależnione od importowanych produktów spożywczych. Według FAO indeks wartości importu żywności osiągnął szczyt w marcu 2021 r., ponieważ koszty transportu nadal rosną. Eksperci przewidują, że popyt ze strony Chin będzie determinował kształtowanie się cen towarów w obrocie międzynarodowym w przyszłym roku.

Wielka Brytania wspiera lokalnych producentów żywności w celu zwiększenia eksportu

Nowy brytyjski program rządowy został uruchomiony w celu wsparcia lokalnych producentów żywności i napojów w zwiększeniu ich globalnej strategii eksportowej. Inicjatywa ta połączy firmy posiadające rozległą wiedzę i doświadczenie w handlu międzynarodowym z właścicielami firm wchodzącymi na rynek eksportowy. Program opracowany przez brytyjski Departament Handlu Międzynarodowego ma na celu zwiększenie wysyłek rolnych i eksplorację nowych rynków. W 2020 r. wartość eksportu żywności i napojów z tego kraju wyniosła 21,3 mld funtów, więc w rzeczywistości po Brexicie Wielka Brytania jest zmuszona szukać możliwości obniżenia ceł eksportowych i wspierania miejsc pracy w branży.

Poznaj produkt „Proszek Jajeczny”
Egg Powder
7600 EUR
1.33%

Zapisz się do newslettera by dowiedzieć się więcej o naszych produktach