3 historie z europejskiego rynku mleczarskiego

Autor
Foodcom Experts
06.05.2021
7 min czytania
3 historie z europejskiego rynku mleczarskiego

Rzuć okiem na 3 wiadomości z europejskiego rynku mleczarskiego! Zobacz, jak Hiszpanii udaje się zwiększyć produkcję mleka pomimo strat spowodowanych pandemią i dlaczego Cypryjczycy są podzieleni co do tego, czy ochrona sera Halloumi to dobra wiadomość. Na rynku włoskim omawiamy inicjatywy Ferrero w zakresie zrównoważonego rozwoju.

Hiszpański rynek mleczarski radzi sobie ze stratami spowodowanymi pandemią

Chociaż hiszpański rynek mleczarski stanął w obliczu wielu wyzwań podczas pandemii, w 2020 r. całkowita produkcja mleka krowiego wzrosła o 2,7% do 7,4 mln ton w porównaniu z rokiem poprzednim. Dzieje się tak pomimo spadku liczby krów mlecznych w Hiszpanii o 4% do około 810 000 krów, podczas gdy liczba hodowców bydła mlecznego również spadła o 5% do 12 479. Zwiększona produktywność krajowa jest wynikiem programu restrukturyzacji hiszpańskiego przemysłu mleczarskiego. Podczas gdy pandemia spowodowała gwałtowny spadek popytu na produkty mleczne dla sektora HoReCa, strata została nieco złagodzona przez zwiększoną konsumpcję krajową, a hiszpańskie gospodarstwa domowe napędzały popyt na mleko, śmietanę, jogurt, masło i ser. Ponadto nastąpiła zmiana w praktykach eksportowych do partnerów spoza UE, która jest kontynuowana w 2021 roku. Na przykład Kuba zwiększyła zakupy hiszpańskiego jogurtu i maślanki o 225% w okresie styczeń-luty 2021 r. w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. W pierwszych dwóch miesiącach 2021 r. Chiny zwiększyły import śmietany o 150%, podczas gdy zamówienia z Tajwanu wzrosły o 134%.

Czy ochrona sera Halloumi to dobra wiadomość?

6 kwietnia 2021 r. Komisja Europejska zarejestrowała ser Halloumi jako produkt o chronionej nazwie pochodzenia (ChNP) po prawie 7 latach starań rządu cypryjskiego. Produkty serowe mogą być teraz oznaczane jako ser Halloumi tylko wtedy, gdy są wytwarzane przez cypryjskich producentów i cypryjską społeczność turecką zgodnie z zestawem określonych zasad. Środki te mają na celu wyeliminowanie imitacji i nadużywania nazwy w całej UE. Jednak nie wszyscy wydają się być zadowoleni z rezultatu. Nowe wytyczne wymagają, aby ser Halloumi był wytwarzany w co najmniej 50% z mleka koziego i owczego, co wkrótce stanie się problematyczne, ponieważ wyspa boryka się z niedoborem zwierząt gospodarskich. Światowi producenci również nie są zachwyceni decyzją – nowozelandzki przemysł mleczarski wskazuje, że dalsze restrykcje dotyczące nazewnictwa serów ograniczą elastyczność produkcji i handlu dla firm spoza UE. Stawka jest wysoka – w 2020 r. przychody z eksportu sera Halloumi przyniosły Cyprowi 247 mln euro.

Ferrero dąży do zrównoważonego rozwoju

Ferrero kontynuuje wysiłki na rzecz zrównoważonego rozwoju poprzez swój projekt Vision Dairy, mający na celu w szczególności poprawę dobrostanu krów, wydajności gospodarstw i zarządzania środowiskiem. Głównym partnerem w tym przedsięwzięciu została firma FAI Farms, specjalizująca się w doradztwie i badaniach nad zrównoważonymi rozwiązaniami dla rolnictwa. Kluczowe wyzwania obejmują redukcję emisji dwutlenku węgla, wpływ na bioróżnorodność i zapewnienie 100% identyfikowalności mleka Ferrero z powrotem do gospodarstwa. To ostatnie zostało przetestowane w 2019 r. w terenie z wybranymi dostawcami, a zebrane dane jeszcze bardziej ułatwią rozwój zrównoważonego łańcucha dostaw mleka. Ferrero nie ogranicza swoich wysiłków na rzecz zrównoważonego rozwoju wyłącznie do produktów mlecznych. Ich misja odpowiedzialnego pozyskiwania obejmuje również kluczowe surowce dla podstawowych produktów cukierniczych firmy i obejmuje orzechy laskowe, olej palmowy, cukier i kakao. Ten ostatni pozyskiwany jest w ramach programu Cocoa & Forests Initiative (CFI) uruchomionego w latach 2019/2020, do którego dołączyły Wybrzeże Kości Słoniowej i Ghana wraz z głównymi producentami kakao i czekolady. Inicjatywa ma na celu przede wszystkim wdrożenie praktyk umożliwiających lepszą identyfikowalność kakao, a także wdrożenie mechanizmów przeciwdziałających wylesianiu.

Poznaj produkt „Masło Laktyczne”
Lactic Butter
5850 EUR
0.17%

Zapisz się do newslettera by dowiedzieć się więcej o naszych produktach