- Incoterms® FOB (Free On Board) określa, że odpowiedzialność sprzedawcy kończy się, a kupującego zaczyna, gdy towar przekroczy burtę statku w porcie załadunku.
- Sprzedawca ponosi koszty transportu, załadunku oraz formalności eksportowych do momentu załadunku towaru na statek.
- Kupujący jest odpowiedzialny za transport morski, ubezpieczenie towaru oraz opłaty związane z importem w porcie docelowym.
- Reguła FOB odnosi się wyłącznie do transportu morskiego i wodnego śródlądowego, co różni ją od innych reguł Incoterms®.
Reguły Incoterms® pełnią kluczową rolę w międzynarodowym handlu morskim. Incoterms® FOB to jedna z międzynarodowych reguł handlowych. Ustala ona gdzie kończy się odpowiedzialność oraz koszty sprzedającego, a zaczyna kupującego w trakcie dostawy towaru.
Czym są reguły Incoterms®?
Reguły Incoterms® (International Commercial Terms) to międzynarodowe standardy handlowe opracowane przez Międzynarodową Izbę Handlową (ICC). Stworzone zostały w celu ułatwienia transakcji handlowych poprzez dokładne określenie obowiązków, kosztów ze strony sprzedającego i kupującego w trakcie transportu towarów. Dzięki nim można uniknąć wielu nieporozumień i problemów, które mogłyby powstać z różnic w praktykach handlowych stosowanych w różnych krajach. Każda reguła Incoterms® definiuje dokładnie, kto odpowiada za transport, ubezpieczenie, formalności celne i przekazanie towaru.
FOB Incoterms®: co to oznacza?
FOB (Free On Board) to jeden z ważniejszych terminów Incoterms®, należący do grupy F, która określa warunki dostawy w imporcie międzynarodowym. Zgodnie z zasadą FOB, sprzedawca dostarcza towar na pokład statku, ryzyko i odpowiedzialność przechodzą na kupującego. Jest to powszechnie stosowany termin, precyzujący moment, w którym odpowiedzialność za towar przejmuje kupujący.
Reguła FOB: warunki dostawy
Reguła FOB Incoterms® 2020 definiuje warunki dostawy towarów, w których sprzedawca odpowiada za transport i załadunek na statek w porcie nadania, ale po przekroczeniu burty statku odpowiedzialność przechodzi na kupującego. Warunki dostawy FOB precyzują, że sprzedawca musi zapewnić dokumenty niezbędne do eksportu, jednak ubezpieczenie transportu towarów leży po stronie kupującego. Umowa dostawy na warunkach FOB zazwyczaj obejmuje port załadunku jako miejsce dostawy towaru.
Podział kosztów
W ramach warunków dostawy FOB, koszty są dzielone między sprzedającego a kupującego według ustalonych standardów:
Koszty ponoszone przez sprzedającego:
- Transport towaru do portu załadunkowego
- Koszt załadunku towaru na statek (robocizna czy sprzęt)
- Formalności eksportowe (odprawa celna, dokumentacja)
- Koszty opakowania i etykietowania
Koszty ponoszone przez kupującego:
- Transport morski od portu załadunku do portu przeznaczenia (fracht morski)
- Ubezpieczenie towaru podczas transportu
- Opłaty portowe w docelowym porcie (przeładunek, składowanie)
- Cło i podatki importowe
- Koszty odprawy celnej oraz formalności importowych
Podział obowiązków
W warunkach dostawy FOB obowiązki sprzedającego i kupującego są jasno określone międzynarodowymi standardami:
Obowiązki sprzedającego:
- Dostarczenie towaru do portu załadunkowego i jego załadunek na statek
- Pokrycie kosztów transportu do portu i kosztów załadunku
- Wykonanie formalności eksportowych, w tym odprawy celnej i uzyskania niezbędnej dokumentacji eksportowej
- Zapewnienie odpowiednich opakowań i etykiet towaru do momentu załadunku
Obowiązki kupującego:
- Organizacja transportu morskiego od portu załadunkowego do portu przeznaczenia
- Ubezpieczenie towaru podczas transportu morskiego
- Pokrycie opłat w porcie przeznaczenia oraz kosztów przeładunku i składowania
- Opłacenie cła, podatków i innych formalności importowych w kraju przeznaczenia
Formy transportu
Reguła FOB odnosi się wyłącznie do transportu morskiego i wodnego śródlądowego
O czym należy pamiętać przy wyborze Incoterms® FOB?
Wybierając Incoterms® FOB, warto zwrócić uwagę na kilka kluczowych kwestii. Przede wszystkim, sprzedawca musi dostarczyć niezbędne dokumenty, takie jak konosament (Bill of Lading) czy świadectwo pochodzenia, które są kluczowe dla odbioru towaru przez kupującego. Brak tych dokumentów lub błędy w ich treści mogą prowadzić do opóźnień i problemów z odprawą towaru w kraju docelowym. Kolejnym haczykiem jest wybór portu załadunku – każda zmiana może wiązać się z dodatkowymi kosztami i logistycznymi komplikacjami. Warto również dokładnie ustalić terminy, aby uniknąć niepotrzebnych przestojów w porcie.
FOB a reguła FAS
FOB i FAS to kluczowe reguły Incoterms® w transporcie morskim. W przypadku FOB sprzedawca ponosi odpowiedzialność za towar do momentu załadunku na statek. W Incoterms® FAS sprzedawca dostarcza towar na nabrzeże obok statku, ale za załadunek odpowiada kupujący, co różni te dwie zasady.
Handel z Foodcom S.A.
Reguły Incoterms® FAS mogą być trudne do zrozumienia, ale wsparcie ekspertów z Foodcom S.A. może znacznie uprościć organizację transportu. Zadbamy o wybór najbardziej korzystnych zasad Incoterms® dla naszych Partnerów Biznesowych, co zapewni płynny i bezproblemowy przebieg całego procesu.