Incoterms® FAS, czyli Free Alongside Ship – warunki i zasady dostawy

alicja_kapiszka
Autor
mgr inż. Alicja Kapiszka
19.08.2024
6 min czytania
Incoterms® FAS, czyli Free Alongside Ship – warunki i zasady dostawy
Esencja
Spis treści
  • Incoterms® FAS (Free Alongside Ship) to reguła handlu międzynarodowego, w której sprzedawca dostarcza towar do burty statku w porcie wskazanym przez kupującego.
  • Sprzedający ponosi koszty związane z eksportem, dostarczeniem towaru do portu oraz jego kontrolą, natomiast kupujący jest odpowiedzialny za transport, formalności importowe i ubezpieczenie.
  • Ryzyko związane z towarem przechodzi na kupującego w momencie dostarczenia go do burty statku.
  • Reguła FAS jest stosowana w transporcie morskim i śródlądowym i jest zalecana dla kupujących z doświadczeniem logistycznym.

Wśród norm i zapisów regulujących handel międzynarodowy znajdują się m.in. reguły Incoterms® dotyczące podziału odpowiedzialności i kosztów pomiędzy sprzedawcami a kupującymi. Jedną z nich jest zasada FAS.

Czym są reguły Incoterms®?

Reguły Incoterms® to zbiór międzynarodowych formuł handlowych obejmujących warunki sprzedaży dla handlu prowadzonego na całym świecie. Poza zakresem odpowiedzialności nabywcy i sprzedawcy zawierają również typ uzgodnionego transportu.

Pierwsze reguły Incoterms® opublikowano w 1936 roku. Od tamtej pory zasady te są na bieżąco aktualizowane, a obecnie obowiązująca wersja ustanowiona została w 2020 roku i zawiera 11 zapisów. Zasady Incoterms® podzielone są na grupy i stosuje się je do obrotu dobrami materialnymi. Są to reguły fakultatywne, które nie dotyczą przedsiębiorstw i spedytorów, a jedynie eksporterów i importerów.

FAS Incoterms® – co oznacza?

FAS Incoterms® 2020 to zbiór reguł należących do grupy F. FAS stanowi skrót od Free Alongside Ship, co oznacza, że zasady zawarte w tym zbiorze dotyczą sytuacji, gdy towar dostarczany jest przez sprzedającego do portu załadunku wyznaczonego przez kupującego, gdzie następnie ładunek musi być umieszczony wzdłuż burty statku.

Reguła FAS – warunki dostawy

W FAS nie istnieje obowiązek zawierania umowy ubezpieczenia. Towary dostarczane są przez sprzedawcę wraz z fakturą handlową wystawioną zgodnie z umową sprzedaży i dowodami zgodności. Dokumenty te mogą mieć formę papierową lub elektroniczną.

Zgodnie z zasadami FAS Incoterms® 2020 dostawa jest zakończona, gdy eksporter dostarczy je do burty statku wyznaczonego przez kupującego lub określonego punktu załadunkowego w porcie.

Podział kosztów

Po stronie sprzedającego leżą koszty związane z:

  • kwestiami formalnymi dotyczącymi eksportu (w tym cła, pozwolenia na wywóz, podatki, poświadczenia bezpieczeństwa na wywóz), uzyskaniem innych oficjalnych oraz wymaganych zezwoleń,
  • doręczeniem importerowi dowodu dostarczenia towarów zgodnie z zawartą umową,
  • wysyłką towarów do momentu ich dostarczenia,
  • pokryciem działań kontrolnych, w tym kontroli jakości, pomiarów, liczenia, ważenia, sprawdzania jakości czy dostarczenia właściwie oznakowanego opakowania dla towaru.

Kupującego dotyczą koszty dotyczące:

  • formalności związanych z tranzytem i importem, takich jak podatki, cło, pozwolenie na wwiezienie i uzyskanie wszelkich oficjalnych dokumentów z tym związanych, poświadczenie bezpieczeństwa na wwóz,
  • uzyskania dokumentów przewozowych,
  • zawarcia umowy przewozu,
  • ewentualnych zobowiązań wynikających z niedotrzymania warunków umowy.

Podział obowiązków

Zgodnie z Incoterms® FAS sprzedający odpowiada za:

  • wywiązanie się z umowy i dostarczenie towaru wraz z fakturą handlową i innymi dokumentami,
  • dostarczenie ładunku wzdłuż burty statku w porcie wskazanym przez kupującego i zgodnie z podanym terminem,
  • poinformowanie kupującego o dostarczeniu towarów i dostarczenie potwierdzającego ten fakt dokumentu,
  • udzielenie pomocy na koszt kupującego w zakresie organizacji importu oraz tranzytu, właściwe opakowanie, zabezpieczenie i oznakowanie produktów,
  • postępowanie zgodnie z wszelkimi wymogami bezpieczeństwa do momentu dostawy ładunku kupującemu.

Kupujący w regule Incoterms® FAS jest odpowiedzialny za:

  • zawarcie w określonym porcie umowy przewozu, a jeżeli dokonuje tego sprzedawca – poniesienie ryzyka i kosztów z tym związanych,
  • udzielenie pomocy sprzedającemu na jego koszt w zakresie uzyskania dokumentów kluczowych dla eksportu,
  • powiadomienie sprzedawcy z właściwym wyprzedzeniem o konkretnych wymogach bezpieczeństwa dotyczących transportu, punktu załadunku, a także informacji co do nazwy statku czy terminu dostawy.

Moment przekazania ryzyka

Ryzyko przechodzi ze sprzedającego na kupującego w momencie, gdy towar zostaje dostarczony do wyznaczonego miejsca, czyli burty wybranego przez kupującego statku transportowego.

Formy transportu

Warunki dostawy FAS dotyczą transportu realizowanego drogą morską lub śródlądową.

O czym należy pamiętać przy wyborze Incoterms® FAS?

FAS Incoterms® 2020 to dobry wybór dla kupujących z doświadczeniem i umiejętnościami logistycznymi oraz zdolnościami do zarządzania załadunkiem na statek. Trzeba też wziąć uwagę aspekt przejęcia ryzyka oraz ponoszenia kosztów od chwili dostarczenia przez sprzedającego ładunku do burty statku.

FAS a inne reguły

W przypadku, gdy przekazanie określonych towarów przewoźnikowi ma miejsce przed umieszczeniem ich przy burcie statku, zamiast FAS, lepiej jest zastosować regułę Incoterms® FCA. Będzie to wówczas korzystniejsze pod względem ryzyka pomiędzy eksporterem i importerem, jak i ponoszonych kosztów.

Handel z Foodcom S.A.

Warunki Incoterms® FAS mogą wydawać się dość skomplikowane. Jednak pomoc specjalistów z Foodcom S.A. może znacznie ułatwić organizację transportu. Dobierzemy też najkorzystniejsze dla Partnerów Biznesowych reguły Incoterms®, dzięki czemu proces przebiegnie sprawnie i bezproblemowo.

Poznaj produkt „Nutella®”
Nutella
0%

Zapisz się do naszego Newslettera i wyprzedź swoją konkurencję.