- Incoterms® FAS (Free Alongside Ship) to reguła handlu międzynarodowego, w której sprzedawca dostarcza towar do burty statku w porcie wskazanym przez kupującego.
- Sprzedający ponosi koszty związane z eksportem, dostarczeniem towaru do portu oraz jego kontrolą, natomiast kupujący jest odpowiedzialny za transport, formalności importowe i ubezpieczenie.
- Ryzyko związane z towarem przechodzi na kupującego w momencie dostarczenia go do burty statku.
- Reguła FAS jest stosowana w transporcie morskim i śródlądowym i jest zalecana dla kupujących z doświadczeniem logistycznym.
Wśród norm i zapisów regulujących handel międzynarodowy znajdują się m.in. reguły Incoterms® dotyczące podziału odpowiedzialności i kosztów pomiędzy sprzedawcami a kupującymi. Jedną z nich jest zasada FAS.
Czym są reguły Incoterms®?
Reguły Incoterms® to zbiór międzynarodowych formuł handlowych obejmujących warunki sprzedaży dla handlu prowadzonego na całym świecie. Poza zakresem odpowiedzialności nabywcy i sprzedawcy zawierają również typ uzgodnionego transportu.
Pierwsze reguły Incoterms® opublikowano w 1936 roku. Od tamtej pory zasady te są na bieżąco aktualizowane, a obecnie obowiązująca wersja ustanowiona została w 2020 roku i zawiera 11 zapisów. Zasady Incoterms® podzielone są na grupy i stosuje się je do obrotu dobrami materialnymi. Są to reguły fakultatywne, które nie dotyczą przedsiębiorstw i spedytorów, a jedynie eksporterów i importerów.
FAS Incoterms® – co oznacza?
FAS Incoterms® 2020 to zbiór reguł należących do grupy F. FAS stanowi skrót od Free Alongside Ship, co oznacza, że zasady zawarte w tym zbiorze dotyczą sytuacji, gdy towar dostarczany jest przez sprzedającego do portu załadunku wyznaczonego przez kupującego, gdzie następnie ładunek musi być umieszczony wzdłuż burty statku.
Reguła FAS – warunki dostawy
W FAS nie istnieje obowiązek zawierania umowy ubezpieczenia. Towary dostarczane są przez sprzedawcę wraz z fakturą handlową wystawioną zgodnie z umową sprzedaży i dowodami zgodności. Dokumenty te mogą mieć formę papierową lub elektroniczną.
Zgodnie z zasadami FAS Incoterms® 2020 dostawa jest zakończona, gdy eksporter dostarczy je do burty statku wyznaczonego przez kupującego lub określonego punktu załadunkowego w porcie.
Podział kosztów
Po stronie sprzedającego leżą koszty związane z:
- kwestiami formalnymi dotyczącymi eksportu (w tym cła, pozwolenia na wywóz, podatki, poświadczenia bezpieczeństwa na wywóz), uzyskaniem innych oficjalnych oraz wymaganych zezwoleń,
- doręczeniem importerowi dowodu dostarczenia towarów zgodnie z zawartą umową,
- wysyłką towarów do momentu ich dostarczenia,
- pokryciem działań kontrolnych, w tym kontroli jakości, pomiarów, liczenia, ważenia, sprawdzania jakości czy dostarczenia właściwie oznakowanego opakowania dla towaru.
Kupującego dotyczą koszty dotyczące:
- formalności związanych z tranzytem i importem, takich jak podatki, cło, pozwolenie na wwiezienie i uzyskanie wszelkich oficjalnych dokumentów z tym związanych, poświadczenie bezpieczeństwa na wwóz,
- uzyskania dokumentów przewozowych,
- zawarcia umowy przewozu,
- ewentualnych zobowiązań wynikających z niedotrzymania warunków umowy.
Podział obowiązków
Zgodnie z Incoterms® FAS sprzedający odpowiada za:
- wywiązanie się z umowy i dostarczenie towaru wraz z fakturą handlową i innymi dokumentami,
- dostarczenie ładunku wzdłuż burty statku w porcie wskazanym przez kupującego i zgodnie z podanym terminem,
- poinformowanie kupującego o dostarczeniu towarów i dostarczenie potwierdzającego ten fakt dokumentu,
- udzielenie pomocy na koszt kupującego w zakresie organizacji importu oraz tranzytu, właściwe opakowanie, zabezpieczenie i oznakowanie produktów,
- postępowanie zgodnie z wszelkimi wymogami bezpieczeństwa do momentu dostawy ładunku kupującemu.
Kupujący w regule Incoterms® FAS jest odpowiedzialny za:
- zawarcie w określonym porcie umowy przewozu, a jeżeli dokonuje tego sprzedawca – poniesienie ryzyka i kosztów z tym związanych,
- udzielenie pomocy sprzedającemu na jego koszt w zakresie uzyskania dokumentów kluczowych dla eksportu,
- powiadomienie sprzedawcy z właściwym wyprzedzeniem o konkretnych wymogach bezpieczeństwa dotyczących transportu, punktu załadunku, a także informacji co do nazwy statku czy terminu dostawy.
Moment przekazania ryzyka
Ryzyko przechodzi ze sprzedającego na kupującego w momencie, gdy towar zostaje dostarczony do wyznaczonego miejsca, czyli burty wybranego przez kupującego statku transportowego.
Formy transportu
Warunki dostawy FAS dotyczą transportu realizowanego drogą morską lub śródlądową.
O czym należy pamiętać przy wyborze Incoterms® FAS?
FAS Incoterms® 2020 to dobry wybór dla kupujących z doświadczeniem i umiejętnościami logistycznymi oraz zdolnościami do zarządzania załadunkiem na statek. Trzeba też wziąć uwagę aspekt przejęcia ryzyka oraz ponoszenia kosztów od chwili dostarczenia przez sprzedającego ładunku do burty statku.
FAS a inne reguły
W przypadku, gdy przekazanie określonych towarów przewoźnikowi ma miejsce przed umieszczeniem ich przy burcie statku, zamiast FAS, lepiej jest zastosować regułę Incoterms® FCA. Będzie to wówczas korzystniejsze pod względem ryzyka pomiędzy eksporterem i importerem, jak i ponoszonych kosztów.
Handel z Foodcom S.A.
Warunki Incoterms® FAS mogą wydawać się dość skomplikowane. Jednak pomoc specjalistów z Foodcom S.A. może znacznie ułatwić organizację transportu. Dobierzemy też najkorzystniejsze dla Partnerów Biznesowych reguły Incoterms®, dzięki czemu proces przebiegnie sprawnie i bezproblemowo.