- Incoterms to zbiór reguł handlu międzynarodowego określających zasady transportu towarów.
- FCA to jedna z tych reguł, według której sprzedawca ponosi odpowiedzialność za transport towaru jedynie do miejsca, w którym przekazuje go przewoźnikowi wyznaczonemu przez kupującego.
- Zależnie od miejsca przekazania towaru, rozładunek i załadunek towaru na dalszy środek transportu może leżeć po stronie sprzedającego lub kupującego.
Incoterms® FCA (Free Carrier) to międzynarodowy standard handlu, według którego sprzedawca dostarcza towar do wyznaczonego miejsca wskazanego przez kupującego. Jest to elastyczna reguła, która pozwala na podzielenie odpowiedzialności związanej z transportem towaru.
Czym są reguły Incoterms®?
Reguły Incoterms® (International Commercial Terms) to zestaw standardów stworzonych przez Międzynarodową Izbę Handlową (ICC) w celu ułatwienia handlu międzynarodowego. Wprowadzają one jasno określone zasady dotyczące obowiązków, kosztów i ryzyka, jakie ponoszą strony transakcji.
Incoterms® FCA – co to oznacza?
FCA, czyli „Free Carrier”, jest jedną z reguł Incoterms® 2020, która stanowi, że sprzedawca dostarcza towar do przewoźnika lub innego podmiotu wskazanego przez kupującego w uzgodnionym miejscu.
Dostawa FCA polega na tym, że to sprzedawca ponosi koszty transportu i ryzyko związane z towarem do momentu jego przekazania przewoźnikowi. Dalsze ryzyko i koszty związane z transportem ponosi kupujący.
Warunki dostawy FCA
Warunki dostawy FCA precyzują dwa możliwe miejsca dostawy. Jeśli znajduje się ono w placówce należącej do sprzedającego – dostawa zostaje uznana za zakończoną, gdy towar zostanie załadowany na środek transportu wyznaczony przez kupującego.
Druga opcja to dostawa do miejsca, które nie należy do sprzedającego, jak np. terminal portowy. Dostawa może być w tym przypadku uznana za zakończoną, gdy po załadowaniu na środek transportu sprzedającego, towar dotrze do oznaczonego w umowie miejsca i, gotowy do rozładunku, zostanie przekazany przewoźnikowi lub innej osobie wyznaczonej przez kupującego.
Podział kosztów
Sprzedający ponosi koszty:
- związane z dostarczeniem towaru do uzgodnionego miejsca (np. terminala, magazynu przewoźnika);
- załadunku, jeśli miejsce dostawy znajduje się w zakładzie sprzedawcy;
- odprawy eksportowej oraz wszystkich formalności związanych z eksportem towaru.
Kupujący ponosi koszty:
- transportu od momentu przejęcia towaru przez przewoźnika;
- ewentualnego ubezpieczenia towaru;
- odprawy importowej oraz wszystkich formalności związanych z importem;
- rozładunku towaru w miejscu przeznaczenia.
Podział obowiązków
W ramach dostawy FCA sprzedający jest zobowiązany do dostarczenia towaru w określone miejsce oraz do jego załadunku na środek transportu, o ile dostawa odbywa się w jego zakładzie. Sprzedający musi również zadbać o odpowiednie opakowanie i oznakowanie towaru oraz dostarczyć kupującemu niezbędne dokumenty.
Kupujący jest odpowiedzialny za organizację transportu od momentu, gdy towar zostanie przekazany przewoźnikowi, a także za jego ewentualne ubezpieczenie. Kupujący musi również dopełnić formalności importowych, a także zorganizować rozładunek towaru w miejscu przeznaczenia.
Moment przekazania ryzyka
W przypadku FCA ryzyko uszkodzenia lub utraty towaru przechodzi na kupującego w momencie, gdy towar zostanie dostarczony do przewoźnika lub innego podmiotu wskazanego przez kupującego.
Formy transportu
Reguła FCA jest elastyczna i może być stosowana w różnych formach transportu, w tym w transporcie: drogowym, kolejowym, morskim i lotniczym.
O czym należy pamiętać przy wyborze Incoterms® FCA?
Wybierając Incoterms® FCA, warto pamiętać o tym, że mimo iż sprzedający ponosi koszty dostawy towaru do miejsca uzgodnionego z kupującym, to ryzyko związane z towarem przechodzi na kupującego już w momencie jego przekazania przewoźnikowi. Kupujący powinien dokładnie określić miejsce dostawy oraz upewnić się, że wybrany przewoźnik jest odpowiednio przygotowany do obsługi danego towaru, a także rozważyć zawarcie umowy ubezpieczenia.
FCA a inne reguły Incoterms®
Incotermsy® EXW (Ex Works) i FOB (Free on Board) są często porównywane do reguły FCA. W przypadku EXW wszystkie koszty i ryzyko związane z transportem spoczywają na kupującym, a w regule FOB sprzedający jest odpowiedzialny za towar tylko do momentu, gdy zostanie on załadowany na statek. W FCA sprzedający również nie ponosi odpowiedzialności za towar aż do momentu dostarczenia towaru do klienta, a jedynie do czasu jego przekazania przewoźnikowi.
Handel z Foodcom S.A.
Handlowcy z Foodcom S.A., konsultując się z doświadczonymi logistykami, współpracują z klientami w celu dobrania optymalnego dla danej transakcji sposobu transportu. Transport FCA jest często wybierany przez kupujących, którzy preferują większą kontrolę nad transportem swoich towarów lub mają lepsze możliwości organizacji transportu czy korzystają z własnych przewoźników. FCA jest często wybierana w handlu międzynarodowym, gdzie różnorodność form transportu pozwala na dostosowanie procesu logistycznego do specyfiki towaru i wymagań rynku.