Analiza rynku globalnego: Ziemniak

Autor
Foodcom Experts
21.05.2021
5 min czytania
Analiza rynku globalnego: Ziemniak

W 2020 r. trzej liderzy światowej produkcji ziemniaków utrzymają swoje pozycje: Chiny zbliżają się do 100 milionów ton, a za nimi plasują się Indie i Rosja. Inni główni gracze na rynku to Ukraina, Stany Zjednoczone i Niemcy. Międzynarodowa cena ziemniaków rośnie ze względu na wyższe wolumeny produkcji w kluczowych obszarach.

Chińskie przywództwo

Produkcja świeżych ziemniaków w roku gospodarczym 2020/2021 w Chinach szacowana jest na 99 milionów ton metrycznych – wzrost o 3% w porównaniu z rokiem poprzednim. Wzrost wynika przede wszystkim ze zwiększonego areału napędzanego wzrostem cen ziemniaków. Średnia cena hurtowa wyniosła 0,37 USD za kilogram świeżych ziemniaków – wzrost o 11% w porównaniu z rokiem poprzednim ze względu na wyższe ceny warzyw w ogóle i lepszą jakość produktu. W Chinach cena ziemniaków jest niższa niż średnia międzynarodowa. W ciągu następnej dekady spodziewana jest dalsza ekspansja areału ziemniaków w tym kraju w tempie 0,4% rocznie.

Chińscy producenci ziemniaków wdrażają postęp technologiczny, który zgodnie z prognozami zwiększy plony ziemniaków o 0,5% rocznie, a ogólną produkcję o 0,9% rocznie. Pomimo bycia liderem w globalnej produkcji, Chiny eksportują minimalną część krajowych ziemniaków na poziomie około 400 000 do 500 000 ton rocznie, głównie do Malezji, Wietnamu i Hongkongu.

Sytuacja w Europie

W Wielkiej Brytanii produkcja ziemniaków w 2020 r. szacowana jest na około 5,37 mln ton, pomimo spadku powierzchni zasiewów o 2,3% rok do roku. Jednak ponad 1,2 mln ton ziemniaków pozostało na farmach pod koniec marca 2021 r., co stanowi 22% całkowitej produkcji w 2020 r.. Jest to w dużej mierze spowodowane Brexitem i pandemią ograniczającą popyt.

W 2019 i 2020 r. największym światowym eksporterem ziemniaków była Francja, ale pandemia utrudniła handel. W okresie od sierpnia 2020 r. do lutego 2021 r. kraj ten wyeksportował 1 mln ton ziemniaków o wartości 223,5 mln euro – spadek o 3,28% pod względem wolumenu i o 23% pod względem wartości w porównaniu z poprzednim rokiem gospodarczym. W lutym 2021 r. waga eksportu spadła o 11% w porównaniu do tego samego miesiąca w 2020 r., podczas gdy cena spadła o 22% do 204 euro za tonę, co spowodowało spadek przychodów o 30%.

Największym światowym importerem ziemniaków w 2020 r. była Belgia, ale w 2021 r. produkt jest nadal w magazynie z zakupów dokonanych w ubiegłym roku. Kraj zaimportował produkt o wartości 61 mln USD – wzrost o 4,45% w porównaniu z rokiem poprzednim. Import pochodził głównie od partnerów europejskich, takich jak Holandia, Francja, Wielka Brytania i Niemcy.

Ameryki

W okresie od lipca do marca 2021 r. Stany Zjednoczone wyeksportowały łącznie 376 730 ton ziemniaków, z czego 40% dostarczono do Kanady – co oznacza spadek o prawie 12% w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. W tym samym okresie prawie 22% amerykańskiego eksportu świeżych ziemniaków dotarło do Meksyku, gdzie łączna wartość dostaw produktu pochodzącego z USA w 2020 r. wyniosła 60 mln USD. W kwietniu Sąd Najwyższy Meksyku uchylił zakaz importu świeżych ziemniaków z USA w całym kraju, co może potencjalnie zwiększyć wartość rynku do 200 milionów dolarów w ciągu najbliższych pięciu lat.

Rynek afrykański

Na rynku afrykańskim Egipt przeniósł swój eksport z Europy do Rosji, ponieważ popyt w Europie podczas pandemii znacznie spadł. Maroko rozszerza uprawę ziemniaków i zamierza zwiększyć eksport. Algieria nadal inwestuje w sektor rolniczy, starając się stać bardziej samowystarczalnym, podobnie jak wiele innych krajów afrykańskich. W Kenii, gdzie ziemniak jest drugą dominującą uprawą po kukurydzy, oczekuje się, że produkcja osiągnie 2,5 miliona ton w 2021 r., w porównaniu z 2 milionami w 2020 r. Uprawa ziemniaków odgrywa ważną rolę w rolnictwie tego kraju ze względu na jej potencjał produkcyjny i korzyści dla kenijskiej diety.

Poznaj produkt „Natywna Skrobia Ziemniaczana”
Native Potato Starch
1050 EUR
7.14%

Zapisz się do newslettera by dowiedzieć się więcej o naszych produktach