FOB – co to jest?
FOB, akronim od „Free On Board”, to powszechnie stosowany termin wysyłkowy w handlu międzynarodowym. FOB wskazuje punkt w procesie dostawy, w którym odpowiedzialność i obowiązki dotyczące wysyłanych towarów przechodzą od sprzedawcy do kupującego. Dokładnie rzecz biorąc, gdy towary są dostarczane „FOB [nazwany port załadunku]”, sprzedawca spełnia swój obowiązek dostawy, gdy towary przekroczyły reling statku w określonym porcie. Od tego momentu kupujący przejmuje wszystkie ryzyka, koszty i obowiązki związane z towarami.
Najczęstsze pytania
1. Jakie są konsekwencje FOB dla kupującego i sprzedającego?
Na warunkach FOB sprzedawca jest odpowiedzialny za wszystkie koszty, ryzyko i logistykę do momentu załadunku towarów na statek w określonym porcie. Gdy towary przekraczają reling statku, odpowiedzialność przechodzi na kupującego, który obejmuje wszystkie koszty wysyłki, ubezpieczenie, opłaty za rozładunek i transport do miejsca docelowego. Ponadto wszelkie ryzyko uszkodzenia lub utraty towarów podczas transportu spoczywa na kupującym od tego momentu.
2. Czym różni się FOB od innych warunków wysyłkowych?
W handlu międzynarodowym stosuje się kilka warunków wysyłkowych, każdy z nich określa różne punkty przeniesienia ryzyka i kosztów. Na przykład CIF (Cost, Insurance, and Freight) oznacza, że sprzedawca pokrywa koszty i fracht, aby dostarczyć towary do portu docelowego, w tym ubezpieczenie. W przeciwieństwie do tego, na warunkach FOB, obowiązki sprzedawcy kończą się, gdy towary znajdują się na statku.
3. Dlaczego określenie dokładnego portu w FOB jest tak ważne?
Podanie dokładnego portu załadunku jest istotne, ponieważ jasno określa, gdzie odpowiedzialności przechodzą od sprzedawcy do kupującego. Nazwany port wskazuje, gdzie towary powinny być załadowane, a wszelkie koszty lub ryzyko związane ze zmianami lub opóźnieniami w dotarciu do tego określonego portu zwykle spoczywają na sprzedawcy.
4. Jak FOB wpływa na cenę towarów?
Cena towarów na warunkach FOB zwykle obejmuje wszystkie wydatki do momentu załadunku towarów na statek. Wszelkie dodatkowe koszty po tym punkcie, takie jak opłaty za fracht, ubezpieczenie i inne opłaty transportowe, nie są wliczone w cenę FOB i są ponoszone przez kupującego.