Kodeks etyczny

Jesteśmy firmą handlową, specjalizującą się w transakcjach w branży spożywczej, paszowej, chemii industrialnej oraz FMCG. Firma Foodcom została założona w 2013 roku przez obecnego prezesa Aleksandra Paciorkiewicza, którego misją było stworzenie miejsca, w którym liczy się ambicja, motywacja i pracowitość. Kierując się zasadami opisanymi w niniejszym dokumencie, Firma Foodcom osiągnęła rozpoznawalną pozycję na rynku międzynarodowym.

Firma Foodcom przykłada szczególną wagę do osiągania najwyższych standardów odpowiedzialności społecznej, etycznej i środowiskowej. Oczekujemy, że jako nasz Partner będziesz działać zgodnie z postanowieniami niniejszego Kodeksu etycznego, który określa zasady i normy prowadzenia przez nas działalności – etycznie, uczciwie, z wzajemnym szacunkiem oraz zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dlatego też zapraszamy do zapoznania się z treścią Kodeksu etycznego, gdyż nieprzestrzeganie jego postanowień może być podstawą do zerwania współpracy.

  1. Działalność zgodna z prawem

Oczekujemy, że nasi Partnerzy będą znać i przestrzegać praw, które mają zastosowanie do nich i ich działalności, w tym w szczególności przepisów dotyczących prywatności, przepisów dotyczących handlu ludźmi, przepisów antykorupcyjnych, przepisów antymonopolowych i przepisów dotyczących ochrony środowiska.

Ponadto wymagamy, by nasi Partnerzy przechowywali kompletną dokumentację dotyczącą ich działalności, w celu zapewnienia, że ich działalność jest zgodna z prawem. W szczególności oczekujemy by nasi Partnerzy:

  • prowadzili księgi i rejestry, które odzwierciedlają wszystkie transakcje w sposób dokładny, uczciwy i terminowy;
  • posiadali odpowiednie procesy audytu jakości i zgodności w kwestiach takich jak bezpieczeństwo produktów, żywności i pasz, zdrowie i bezpieczeństwo pracowników oraz praca i zatrudnienie.

W przypadku dostrzeżenia jakichkolwiek nieprawidłowości, oczekujemy ich zgłaszania, co pozwala firmie Foodcom w pełniejszym stopniu przestrzegać obowiązujące regulacje prawne.

  1. Przestrzeganie praw człowieka

Wymagamy od naszych Partnerów przestrzegania praw człowieka, w szczególności respektowania postanowień Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka ONZ, które obejmują między innymi wolność opinii i religii, równość i zakaz dyskryminacji z jakiejkolwiek przyczyny.

Jednocześnie Firma Foodcom stanowczo oświadcza, że nie toleruje jakiegokolwiek współudziału w naruszeniach międzynarodowego prawa humanitarnego i innych zbrodniach przeciwko osobie ludzkiej, w tym zbrodni wojennych, zbrodni przeciwko ludzkości, ludobójstwa, tortur, wymuszonych zaginięć, brania zakładników i pozasądowych, doraźnych lub arbitralnych egzekucji.

  1. Warunki pracy i przestrzeganie praw pracowniczych

Od naszych Partnerów oczekujemy przestrzegania Deklaracji Międzynarodowej Organizacji Pracy
dotyczącej podstawowych zasad i praw w pracy oraz działania uzupełniające, jak również konwencji objętych wspomnianą deklaracją.

Nasi Partnerzy powinni traktować swoich pracowników sprawiedliwie i zapewniać, że nie podlegają oni żadnej formie molestowania, dyskryminacji lub nadużyć w jakiejkolwiek formie, w tym werbalnej, fizycznej lub seksualnej. Firma Foodcom nie dopuszcza żadnych przejawów poniżania, obrażania, nękania seksualnego lub innych form dyskryminacji pracowników z powodu rasy lub innej etnicznej przynależności, płci, religii lub światopoglądu, niepełnosprawności, wieku lub tożsamości seksualnej. Jednocześnie wspieramy różnorodność w miejscu pracy oraz współpracę z pracownikami i współpracownikami reprezentującymi różne kultury, sposoby myślenia lub narodowości.

Wymagamy od Partnerów płacenia pracownikom co najmniej minimalnego wynagrodzenia za pracę, w tym za pracę w godzinach nadliczbowych, wynikającego ze stosownych przepisów krajowych i międzynarodowych. Wynagrodzenie powinno być wypłacane terminowo i nie jest dopuszczalne dokonywanie potrąceń należności z wynagrodzenia za pracę (za wyjątkiem tych prawnie dopuszczalnych).

Oczekujemy respektowania ustalonych godzin pracy i zapewnienia pracownikom wymaganego odpoczynku dobowego oraz tygodniowego. Zdecydowanie nie tolerujemy stosowania pracy przymusowej, pracy obowiązkowej oraz pracy dzieci niezgodnych z przepisami prawa.

Nasi Partnerzy muszą szanować wolność zrzeszania się i prawa do rokowań zbiorowych swoich pracowników.

Wymagamy od Partnerów zapewnienia bezpiecznego i zdrowego miejsca pracy dla swoich pracowników, w tym również przestrzegania przepisów o regulacji dotyczących zdrowia i bezpieczeństwa w miejscu pracy. Jeśli jest to konieczne z uwagi na rodzaj wykonywanej pracy, pracownicy powinni zostać wyposażeni w odpowiednią odzież ochronną. Oczekujemy, że nasi Partnerzy stosować będą odpowiednie procedury wewnętrzne celem osiągnięcia zerowej liczby wypadków przy pracy, a każdy incydent z tym związany podlegać będzie stosownej kontroli, której ustalenia służyć będą dalszemu polepszaniu warunków pracy.

  1. Środowisko

Zdajemy sobie sprawę, że nasza działalność biznesowa może czasami wpływać na środowisko i pracujemy nad redukcją szkodliwych efektów, jakie mogą z tego wynikać. Tego samego oczekujemy od naszych Partnerów.

Wymagamy od naszych Partnerów przestrzegania wszystkich przepisów prawa w zakresie ochrony środowiska oraz podejmowania działań minimalizujących wpływ na środowisko, w tym w szczególności efektywnego i wydajnego wykorzystywania zasobów naturalnych i surowców. Oczekujemy, że nasi Partnerzy będą w swej działalności dążyć do zmniejszenia wpływu na środowisko poprzez działania, takie jak zakończenie wylesiania, minimalizacja emisji gazów cieplarnianych i odpadów oraz ochrona zasobów wodnych, zużywając jak najmniejsze ilości wody i unikając jej zanieczyszczenia. Nasi Partnerzy powinni posiadać procedury identyfikowania, zapobiegania, ograniczania i korygowania szkodliwego wpływu na środowisko związanego z ich działalnością i zaopatrzeniem.

  1. Ochrona danych osobowych i informacji poufnych

W swej działalności Firma Foodcom dostrzega, jak istotne jest zapewnienie ochrony danych osobowych, jak również zapewnienia w tajemnicy informacji poufnych, to jest takich, które nie są dostępne publicznie i dotyczą Firmy Foodcom, jej pracowników, współpracowników i Partnerów, wyrażone są w jakiejkolwiek formie (w tym pisemnej, elektronicznej, werbalnej, graficznej) i dotyczą w szczególności tajemnic handlowych, informacji handlowych, pomysłów, odkryć, nazw klientów, dostawców, stowarzyszeń biznesowych, kosztów, przychodów, jakichkolwiek transakcji lub innych porozumień finansowych lub zawartych umów.

Firma Foodcom na swej stronie internetowej udostępnia dokumentację dotyczącą zasad przetwarzania, w tym udostępniania, danych osobowych, która to dokumentacja uwzględnia przepisy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO). Od naszych Partnerów oczekujemy przestrzegania wyżej opisanej regulacji, jak też stosownych przepisów krajowych w celu zapewnienia ochrony danych osobowych w stopniu co najmniej stosownym przez Firmę Foodcom. Stosowane w Firmie Foodcom procedury dopuszczają dostęp do danych osobowych tylko w niezbędnym do tego zakresie i wyłącznie osobom do tego upoważnionym, jednocześnie warunkując przetwarzanie danych osobowych stosowaniem odpowiednich środków ochrony przed nieuprawnionym dostępem.

Wszelkie informacje poufne dotyczące Firmy Foodcom muszą być chronione i nie mogą być przekazywane osobom trzecim (w granicach prawnych) bez uprzedniej pisemnej zgody, chyba że obowiązek ujawnienia informacji poufnej wynika z powszechnie obowiązujących przepisów prawa. Dotyczy to również praw własności intelektualnej. Firma Foodcom wymaga od swych pracowników i współpracowników zachowania informacji poufnych w tajemnicy. Wymagamy od naszych Partnerów działania i ochrony informacji poufnych otrzymanych od Firmy Foodcom tak samo jak postępuje z nimi Firma Foodcom.

  1. Uczciwa konkurencja

Firma Foodcom współpracuje z Partnerami, którzy podzielają naszą chęć budowania relacji biznesowych. Wymaga to uczciwej komunikacji, wzajemnych odpowiedzi i wywiązywania się ze zobowiązań, oczekujemy zatem, że nasi Partnerzy będą honorować zobowiązania biznesowe, a także zarządzać nieoczekiwanymi zdarzeniami w proaktywny, terminowy i otwarty sposób.

Jednocześnie wymagamy, by współpraca z Partnerami oparta była o zasady uczciwej konkurencji, a więc z tego względu oczekujemy przestrzegania wszystkich obowiązujących przepisów krajowych oraz międzynarodowych regulujących zasady uczciwej konkurencji i antymonopolowych.

Ponadto oczekujemy od naszych Partnerów respektowania sankcji nałożonych przez organizacje międzynarodowe oraz odpowiednich przepisów krajowych w tym zakresie.

  1. Zapobieganie korupcji i łapownictwu

Firma Foodcom stoi na stanowisku, iż przekupstwo i korupcja, a także szantaż lub nielegalne transakcje gospodarcze (w szczególności wykorzystywanie informacji poufnych, pranie brudnych pieniędzy) nie są akceptowane i należy aktywnie zwalczać je w jakiejkolwiek formie. Dlatego też Firma Foodcom nigdy nie oferuje ani nie przyjmuje łapówek, nielegalnych prowizji, niestosownych prezentów, ani innych niewłaściwych zachęt w związku z jej działalnością. Jednocześnie pracownicy i współpracownicy Firmy Foodcom zobowiązaniu są unikać wszelkich potencjalnych konfliktów interesów dotyczących interesów finansowych lub innych ustaleń, które mogłyby zostać uznane za nieodpowiednie.

W związku z powyższym oczekujemy od naszych Partnerów, iż nie będą angażować się w żadną formę nielegalnej korupcji, przekupstwo lub wymuszenie, czy to w stosunku do władz publicznych i urzędników, w stosunku do ich partnerów biznesowych lub w stosunku do osób trzecich. Pracownicy Partnerów – czy to we własnym imieniu, czy w imieniu swoich pracodawców – nie mogą przyjmować ani oferować jakichkolwiek bezpośrednich lub pośrednich korzyści, które są lub mogą mieć na celu promowanie nielegalnych działań.

  1. Bezpieczeństwo produktów

Z uwagi na charakter prowadzonej przez Firmę Foodcom działalności, priorytetowo traktujemy bezpieczeństwo towarów znajdujących się w naszej ofercie. Produkty dostarczone przez Firmę Foodcom muszą spełniać wszystkie zasadne oczekiwania Partnerów i użytkowników końcowych, jeśli chodzi o bezpieczeństwo produktu, zgodność z obowiązującymi przepisami, czy normami bezpieczeństwa.

W związku z powyższym wymagamy od naszych Partnerów, by również dokładali wszelkich starań celem zapewnienia produktu bezpiecznego, spełniającego wszelkie normy i zgodnego z przepisami. W szczególności oczekujemy stosownego testowania i zapewnienia jakości produktu. W przypadku wystąpienia rzeczywistego problemu, lub powzięcia wiedzy o potencjalnym problemie z jakością lub bezpieczeństwem produktu, wymagamy niezwłocznego poinformowania o tym Firmy Foodcom oraz podjęcia działań zmierzających do zminimalizowania, wyeliminowania lub zapobieżenia tego typu problemom.

  1. Zmiany

Stosowanie niniejszego Kodeksu Etycznego Firmy Foodcom podlega ciągłemu monitorowaniu oraz egzekwowaniu. W związku z powyższym jego postanowienia mogą podlegać zmianom, zaś o wszystkich aktualizacjach będziemy na bieżąco informować. Ponadto w celu zapoznania się z najnowszą wersją Kodeksu Etycznego, zapraszamy do odwiedzenia naszej strony internetowej https://foodcom.pl/.

Mając na uwadze powyższe zasady, Firma Foodcom będzie oceniać swoich Partnerów pod kątem spełniania wymagań wynikających z niniejszego Kodeksu Etycznego. Firma Foodcom zastrzega sobie prawo do prowadzenia audytów Partnerów oraz żądania od Partnerów informacji i dokumentacji w celu weryfikacji zgodności, w tym informacji dotyczących produkcji i źródeł dostarczanych surowców i towarów. Jednocześnie zobowiązujemy się dzielić najlepszymi praktykami w zakresie zrównoważonego rozwoju, praktyk środowiskowych i praw człowieka w miejscu pracy.