Wywiad można również przeczytać po angielsku: TUTAJ

 


Cześć, opowiedz nam o sobie!Piotr portret

Nazywam się Piotrek Wieczorek i od ponad 9 lat zajmuje się handlem żywnością jako commodity.

Od 7 lat pracuję w Foodcom S.A. Moją specjalnością był nabiał, głównie sery. Osobiście współpracowałem z wieloma producentami z Polski i ze świata.

Dwa lata temu zostałem zaproszony do współtworzenia nowego projektu, czyli działu firmy, który ma zajmować się handlem produktami roślinnymi.

 

W czym się specjalizujesz?

Specjalizuje się głównie w wyszukiwaniu na całym świecie, a następnie importowaniu nowych produktów roślinnych dla naszych stałych odbiorców, którymi są najwięksi producenci żywności, ale też obiecujące startupy. Flagowymi produktami są białko grochu i ryżu. Ponadto, od kilku miesięcy realizujemy co raz więcej transakcji z udziałem białka konopnego. 

W praktyce działam głównie na rynkach holenderskim, belgijskim oraz polskim, a pozostałymi  regionami zajmują się Jonathan i reszta teamu. Naszym głównym celem jest zbudowanie długofalowych i stabilnych kanałów sprzedaży oraz wsparcie know-how dla wykorzystania roślinnych alternatyw. Wspieramy również polskich producentów w eksporcie.

 

 

Dlaczego plant-based tak cię wciągnął?

Ten trend jest widoczny na każdym rogu. W każdym sklepie powiększają się półki z produktami wege. Nawet fast foody takie jak Burger King zaczynają oferować zamienniki roślinne. Ale to coś znacznie więcej niż moda. Mówiąc najprościej: w czasie narastającego kryzysu klimatycznego to jest po prostu nasza przyszłość. To ratunek dla wykarmienia świata! Zdrowy ratunek! 

 

 

Powiedz nam coś więcej o rynku protein roślinnych.

Dzieli się na trzy grupy – Food, Pet food i Feed. iStock 1222803292 copy


Food (tzw. Spożywka) to najszybciej rozwijająca się gałąź związana z proteinami roślinnymi.
Ludzie mają coraz większą świadomość tego co jedzą, oraz szukają nowych zdrowszych i bardziej ekologicznych, dobrych dla planety, alternatyw. Producenci tworzą oraz wprowadzają na rynek coraz ciekawsze zamienniki dla białek zwierzęcych.

 

Branże Pet Food i Feed coraz częściej sięgają po produkty jakości organicznej, aby uatrakcyjnić swoją ofertę. Ponadto zwiększa się świadomość producentów karm dla zwierząt domowych i pasz co skutkuje tworzeniem nowych linii produkcyjnych w wykorzystujących produkty Bio-Organic. 

 

A co z branżą mięsną?

Ją też wspieramy! Po pierwsze dostarczając roślinne komponenty do wyrobów mięsnych m.in skrobię ziemniaczaną, izolaty białek lub cukry (dekstroza). Po drugie: wspieramy rozwój alternatywnej produkcji dla mięsnych producentówMogą np. obok kotletów schabowych oferować też kotlety z seitana.

 

Co jest dla Was najważniejsze w tworzeniu tego działu?

Chcemy dzielić się z klientami naszą wiedzą wg dewizy. „Grow with us and let us grow with you”, dlatego na pokładzie naszego roślinnego okrętu mamy doświadczonego tradera Jona, który przez 20 lat zajmował się handlem na giełdzie w Chicago. Mamy również weterynarza, który analizuje receptury i doradza najlepsze rozwiązania. Pracujemy również z doświadczoną dietetyczką, która służy radą producentom żywności. Jesteśmy dla ludzi, którzy widzą przyszłość w produktach wegańskich, ale też dla tych, którzy chcą urozmaicać swoje receptury. 

 

Mamy jeszcze jedną ważną rzecz - certyfikaty takie jak GMP +, BRC Agents&Brokers czy BIO. To pozwala nam aktywnie uczestniczyć w łańcuchach dostaw produktów najwyższej klasy dzięki spełnianiu wszystkich kryteriów i wymogów stawianych przez producentów.

 

 

Zdecydowaliście się na publikację cen na stronie? Dlaczego?

pexels tom fisk 2226458Transparentność pomaga w zdobyciu zaufania oraz utrudnia spekulacje na cenach towarów. Dodatkowo dzięki ciągłej aktualizacji cen na stronie coraz częściej udaje nam się zawiązywać kontrakty B2B za pośrednictwem strony gównie z rynkami Azjatyckimi. Klient wybiera produkt oraz interesującą go ilość i składa zamówienie on-line, a my przygotowujemy towar i realizujemy dalszy proces. Z drugiej strony współpracujący z nami producenci mają dodatkowe pole do sprzedaży oraz bezpieczeństwo odnośnie wiarygodności odbiorcy końcowego, ponieważ każdy z naszych klientów musi przejść dogłębną weryfikację przed rozpoczęciem transakcji. Coś jak Amazon tylko Business to Business. 

 

Jakie wyzwania stoją przed Wami? 

Kwestia smaku jak zawsze jest najważniejsza. Często musimy lawirować między producentami danego surowca aby końcowy odbiorca uzyskał oczekiwany smak, konsystencję przy zachowaniu akceptowalnego pułapu cenowego. 

 

To musi być długi proces?

To prawda, proces jest czasochłonny i długofalowy. Zwłaszcza w branży spożywczej wprowadzenie produktów z roślinnymi alternatywnymi wymaga dużo badań, analiz, prób zanim końcowy produkt ujrzy światło dzienne.

 

Z czym jeszcze się mierzycie?

Wyzwaniem są też zakupy na odległych rynkach takich jak Ameryka Pd. oraz Azja - w dobie kryzysów oraz drakońskich cen kontenerów. Pandemia nie pomaga. Ale nie odpuszczamy też tych części świata i coraz częściej importujemy materiały roślinne z tych, wydawałoby się odległych rejonów globu.

 

Jakaś ciekawa nowość? 

pexels aphiwat chuangchoem 2178565

Bardzo duże nadzieje pokładamy w produktach wytwarzanych z konopi. W naszym wypadku mówimy bardziej o białku konopnym, czyli produkcie zawierającym ok 50% białka w suchej masie. Rezultaty badań pokazują, że poza całkiem wysoką zawartością protein omawiany produkt spełnia kryteria wegańskie oraz dobrze się trawi, oraz jest dużo mniej jest alergizujący niż dostępne białka konwencjonalne. Obecnie głównie promujemy proteinę konopną w sektorze spożywczym, ale nie skreślamy odbiorców paszowych. 

 

 

Jakie są Twoje przewidywania na przyszłość dotyczące tego rynku?

Co prawda z  teraz każdym miesiącem widzimy spadek dostępności oraz opóźnienia w dostawach. Ale przecież Pandemia w końcu się skończy. A otwartość naszych  partnerów  na  ciągłe szukanie i wprowadzanie alternatyw roślinnych się nie tylko się nie skończy, a będzie rosła. Bo to jest przyszłość. 

 

Zakończmy dzisiejszą rozmowę niespodzianką, którą przygotowaliście dla swoich Partnerów Biznesowych!

Dodaliśmy kolejne produkty na naszą stronę - białko z ryżu, koncentrat proteiny ze słonecznika oraz białko kukurydziane. W przyszłym tygodniu planujemy dodać kategorię całkiem nowych produktów. Także stay tuned!